.
.

Illustrator tint

Tidligere har vi lagd neon-effekt i Photoshop. Her er en annen metode, men i Illustrator.
Jeg har tatt en bokstav og outlined denne slik at jeg har en vektorisert form.
tint4
Ga den en stroke i Appearance-palletten.
tint1
Slo av fill (som du selvflgelig kan ha p hvis du vil)
Plukket en farge fra swatches og lagde en ny swatch som solid color.
tint2
Du vil da se i color palletten at cmyk-fargene har blitt erstattet med en T som str for tint.
tint3

Den nye swatchen er ogs merket med en hvit trekant nede til hyre.
tint2b

En solid color, ogs kalt spot-farge, er en farge som trykkes separat uten bruk av raster og cmyk. For eksempel en logo som skal ha fargen PMS 282. (tror den er bl). Hvis du velger cmyk-opsjonen i colorpaltten vil du hoppe tilbake til den opprinnelige swatchen. Vi gjr ikke det fordi vi vil endre fargens tint. Dvs. styrke. En kan redusere tint-prosenten helt ned til 0% og den vil da bli hvit. Den er ikke transparent, men fremdeles helt dekkenede. Kult, da kan vi tilfre flere stroke i appearance-palletten med duplicate item f. eks 5-6 ganger.
tint5

tint7
Markerer det verste laget og setter stroke til 0,25pt og gjr det helt hvit. Lag 2 til 0,50 pt og tint 20%. Deretter lag 3 (ovenfra og nedover) 0.75 pt og 40%. Lag 4 1pt og 60%. Lag 5 1,5pt og 80%. Lag 6 2pt og 100%. S har jeg lagt til et lag til (duplicate item) med en bredde p 3pt og 100% tint og gitt det en gussian blur.

tint8

Du kan tilfre denne appearance-en til andre objekter og du kan ogs lagre den som art-brush ved skyve den over i brush-paletten, men da uten blur-laget. (fordi det ikke gr ut i fra hva jeg kan se. Hvis du fr til skyve hele appearancepakka med blur over i brush-palletten og gjre den om til en art brush s hadde jeg gjerne hrt fra deg.
Skal forske litt videre.

tint9

Den nye art-brushen kan du tilfre andre objekter.

tint10

Hvis du dobbeltklikker p art-brushen i brush-paletten vil du f opp Art Brush Option. Her kan du stille om til Method: Hue Shift/ok. Da kan du endre fargen p de nye objektene som du har brukt brushen p ved klikke p en annen swatch.

tint11

Hyggelig om du sa fra hvis jeg har gitt noe gal info.

Mediedesign Resym uke 39

Denne uka har gtt med til sette seg inn i Dreamweaver og lre seg grunnleggende html. Hvordan weben funker og henger sammen og hvordan vi skal f lagt ut websider p internett.
Alle fikk som vanlig hver sin konto p nettkringkasting.no/~navn.
Etter et par dager med tabeller, css og div`er ga jeg en oppgave som gikk ut p lage en enkel webside.
Oppgaven ligger her p ideweb.com

Som vanlig er det alltids noen som nsker lage noe spesielt. Eller rettere sagt, alle vil jo lage noe spesielt som igjen bidra til en del utfordringer nr det gjelder det lage en webside.
En gjenganger er jo nsket om ha alt sentrert p siden. Det er jo greit med tabeller, men en har da straks begrensede muligheter nr det gjelder innhold. Lsningen er da div tags, men det er jo ogs noe som m lres og forsts.

Vi lagde div tags i begynnelsen av uke, men det f en div til flyte p midten og i bunnen, som igjen kan holde p andre div`er, krever litt tweeking i koden. Men utfordringer liker vi og sentrerte div ble sterkt nsket.

Thomas p 3D design hadde et forslag som jeg har jobbet videre med.
Jeg har lagt ut en side som viser to typer sentrerte divs. Den verste har fast bredde p 500 px, mens den nederste alltid fyller 70% av bredden.

Har derfor 2 div`er her hvor den ene heter containerfix og den andre heter containerflexi. I tillegg har vi body og p.
det ble seende slik ut i head tag.

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />
<title>Center Div</title>
<style type="text/css">
body {
font: 80% verdana, arial, helvetica, sans-serif;
text-align: center; }
#containerfix {
margin: 0 auto;
text-align: left;
border: 3px solid #993300;
width: 500px;
background-color: #FFCC00;
}
#containerflexi {
margin: 0 auto;
text-align: left;
border: 3px solid #993300;
width: 70%;
background-color: #FFCC00;
top: 20px;
position: relative;
}
p {
margin: 10px;
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size: 12px;
color: #000000;
}

</style>
</head>

Trikset er skrive text-align: center; i body. Deretter margin: 0 auto; i den containeren du skal sentrere. Og tilslutt skriver du text_align: left; i containeren fordi da vil den forholde seg til center-align i body.

Se resultatet og hele kildekoden her hvis du vil se se hvordan jeg har gjort det.

Uka gikk ogs som vanlig med til diverse eksperimentering. Noen installerte Windows p Mac`ene sine (???) og vi s litt p Blender. Sjl jobba jeg litt videre med Blender da jeg mener det skulle vre velegnet til lage gode lsninger til f. eks emballasjedesign. Programmet er dessuten gratis og du kan laste det ned her.
http://www.blender.org

Skal se om jeg kan f lagt noe inn i de div`ene etterhvert.

Mediedesign resym uke 38

Tema denne uka har vrt Photoshop. Mtte dele undervisningen noe opp da det alltids er noen som kan noe mer enn andre. Ga flgelig en oppgave til de som kunne en del fra fr. Lag et neonskilt for LACE.
Oppgaven ligger her p ideweb.com.

Vi andre gikk ls p Photoshop fra bunnen av. Image, Canvas, Layers, Selections osv og de forskjellige verktyene og menyer. Etter et par dager fant vi tiden moden for en oppgave. Har gitt den tidligere "Steampunk".
Den finner du her p ideweb.com.
Er spent p resultatetene som vi skal g igjennom i morgen, mandag.

Deretter er planen Dreamweaver. dvs web.
Vi skal riktignok ha et foredrag mandag morgen med noen folk fra Scandinavia Online. De skal snakee om Make Me prosjektet. Det kan jo hende at dette bidrar til noen endringer.
se www.makeme.no

Har i helga sett p diverse "award winning websites".
Jeg leita etter en knapp, men fant ingen. For 10-12 r siden var det en hel arm med interfacedesignere som lagde de flotteste knapper p web. Mange av dem rene kunstverk.
Tenkte jeg skulle finne noen og vise som eksempler her i forbindelse med webintro, men nei. Jeg fr leite i arkivene.

N er det kun ord over hele fjla eller rettere sagt fanene. Dem er det mange av. Vel det er vel knapper det ogs, p en mte, men heller flater med ord i.
Noen ganger til og med i farver.
P vre egne websider for Idefagskolen er det faner med ord i. Hvite faner med sort tekst som blir rd nr du frer pila over. Kjempekul effekt.
Funksjonelt ja, absolutt. Men....

En standard webside bestr i hovedsak av 3 deler. Overskrift, meny og innhold. Underskelser viser at dette funker og underskelser viser at menyer skal vre logisk organisert og godt synlig og at de kun bestr av tekst. Grafisk avanserte menyer forvirrer. Alts fy til knapper.
Med standard menes standard. dvs. slike sider som folk er vant med manvrere seg i. Menyer p vesntre side osv. Og de fungerer best.

Det blir litt p samme mten som med de nye logoene. som for eksempel de til Posten og Bring. Det er sikkert funksjonelt, effektivt og greit, men det er jo helt tydelig at det er noe som er borte.
Syntes imidlertid det blir litt utvanna og fattigslig.

Lurer p nr jeg finner en knapp igjen.

FLASH AS2 eller AS3

Har i lange tider grublet p hva vi skal legge vekt p nr det gjelder Actionscripting i Flash.
AS2 eller AS3?
AS2 er fullgod scripting nr det gjelder design og hva vi ellers skal gjre som designere i Flash. Med AS2 kan vi f gjort det meste. Og, det er lettere lre. (Ikke minst lre bort).
Men, med Actionscript 3 pnes en helt n verden og uendelige muligheter for lage funksjonelle programmer og ikke minst kule effekter. Programmerere fra C++ verdenen har kastet seg over AS3 og kommer stadig opp med nye fancy effekter og muligheter.

Vi testet ut noe i fjor og fikk til en del med PAPERVISION 3D. Har ogs brukt mye tid p sette meg inn i AS3.
Satte meg opp p mailing lista til Papervision3D@osflash.org.
Hjelp, minst 30 om dagen.
Det drsser inn med mail fra fysikere og matematikere som kommer med den ene rariteten vrre enn den andre. Og ikke minst ubegripelig stuff.
Har slettet en god del.
Har huket av noen og sett nrmere p et par av dem. Masse kule greier.
Og, egentlig s er det ganske enkelt.
De legger ut koden sammen med scriptene som det egentlig er ganke greit forholde seg til.
Vi m ogs vre oppmerksomme p at dette gjres frivillig av nerder over hele kloder og de har danna diverse grupper hvor de jobber med sine spesialiteter.
Har sett litt nrmere p hva de bedriver i Flint Particle-gruppa og har testet ut noe.
Sjekk ut http://flintparticles.org/

Her er en av dagens mailer

You may have heard about the Flint particle system. I've just released a
new version that supports the rendering of particle systems within a
Papervision3D scene. It's my first foray into Papervision3D so I'd love
some feedback and suggestions. I'm sure there are feature suggestions
I've missed and better ways to implement some of the work I have done.

How it works - I've added three new renderers to the Flint library that
draw create and manage particles within a Papervision scene. The
renderers apply each particle's state to a Papervision visual object of
some form and leave Papervision to render that particle in its usual
way. The renderers can use pixels, particles or display object 3d's as
the particles' visual objects. There's also classes to create particles
as Papervision objects and add them to the appropriate container. So
Flint manages the creation, motion and destruction of particles and
Papervision renders them as part of the scene.

The Flint source code, examples and documentation can be downloaded at
http://code.google.com/p/flint-particle-system/downloads/list (you need
version 2.0 alpha 2 for the Papervision functionality). If you're
interested, please have a play with it and provide feedback here or on
the Flint forum at http://flintparticles.org/forum/. I want to make the
integration between Flint and Papervision3D as good as possible.

Testet ut og her er resultatet:

Passe teit at det ikke gr an legge ut swf p bloggen. det m det endres p.
Har noen kutt fra websida her

face1

face2

face3

face4

Du kan se hele sekvensen og endre p partikkelstrmmen Her

Lurer fremdeles p hvor mye vi skal gjre med AS3.

Det er jo litt kult da.

Hva har vi gjort p Mediedesign? uke 37

Denne uka har vi jobba med Illustrator. Vel, jobbe er kanskje feil, lekt og lrt er nok nrmere sannheten.
Du kan se alle oppgaver og besvarelser for Mediedesign p Idefagskolen p skolens forum Ideweb.com
Frste oppgave var lage en komposisjon med utsnittsvelger og lage en illustrasjon i Illustrator. En utsnittsvelger er to halve vinkler i kartong som vi holder mot hvarnadre for p den mten finne et egnet format og motiv vi kan tegne.

Deretter en oppgave i Illustrator som gikk ut p lage patterns med et utfallende mnster. Litt triksy, men alle fikk det p plass.

Studentene har vrt effektive og jeg har flgelig vrt ndt til fore p med en ekstraoppgave som har vrt gitt tidligere. Masse som struktur. En ren typografisk oppgave som gikk ut p lage en struktur med bokstaver og ord.

Innimellom har jeg vist litt tips og triks som f. eks Glyphs i Illustrator. En svrt s nyttig sak spesielt hvis du bruker Open Type.

Sett skrivemarkren i en tekst du har satt i Illustrator.
pne Glyphs Type/Glyphs og klikk p en glyph. (Glyph er betegnelse for et bilde som er assosiert med hvert tegn eller symbol i en skrift. Et sett av glypher kalles en code page. Til daglig kalt for skriftsnitt/type).
Glyphen du dobbeltklikker p kommer opp der hvor markren er plassert. P denne mten kan finne spesielle tegn, varianter av samme bokstav, spesialtegn, illustrasjoner m.m. i et og samme sett med Glypher.

glyphs2

Her er ett eksempel. Fonten er Garamond Premier Pro - regular. Glyph-vinduet viser en liten del av fontsettet. Alle bokstaver og tegn i eksemplet over Glyphvinduet er hentet opp ved klikke p de enkelte glyphene. Alle er ogs i samme punktstrrelse.

Digg i vei.

Hva har vi gjort p Mediedesign? uke 36

Nytt r og flere lekekamerater. Like spennende og utfordrende hver gang. Men s lenge vi kan finne p morsomme ting arbeide med, og ikke minst lage, kan vi f til det aller beste.
Hyggelig at fjorrstudenter kommer innom og deltar. Fortsett med det.

Denne uka (uke 36) har vi tatt en en aldri s liten titt p Illustrator. Vi har ikke bare sett p programmet, men ogs gjort noen hederlige forsk p kunne bruke det til ... noe. Adobe Illustrator er et stort program og kan dekke en del forml og oppgaver. "Clue" er vite hvilke. Det er ikke alltid like lett.

Den store utfordringen for en lrer er komme opp med nye oppgaver. Spesielt her p Mediedesign for tidligere studenter har vrt flittige til blogge og legge ut oppgavebesvarelser p nett. Foretrekker derfor finne p nytt.

Jeg holdt en Crash-intro i bruken av Pen-Tool; ga en intro om typografi og bokstavkonstruksjon p tavla, og kastet deretter studentene ut p temmelig dypt vann med en helt ny type oppgave som gikk ut p flgende:
"Finnn en gammel baggasje-sticker som har med reise eller sted gjre.
Kopier den og konstruer den i Illustrator.
Lag deretter din egen variant/utkast til en sticker/klistremerke eller label (kall det hva du vil) som har med reise eller sted gjre.
Den m inne holde noe typografi du selv har tegnet."

Studentene satte i gang p mandag etter ha tjuvstarta p fredag. Leita, grubla og kom ganske snart opp med hyst varierende lsninger og ideer.
Noen faktisk veldig gode.
Du kan se alle besvarelsene p Idefagskolens forum ideweb.com.

Dette ga innsyn i en spennende verden "old luggage labels", som flere sikkert vil vende tilbake til for hente inspirasjon og ideer.

I begynnelsen av uka gikk vi ogs igjennom noen tutorials i Illustrator.
Utenom trening med Pen-tool brukte vi forskjellige typer Brushes, Scribbles, Patterns, Gradients, Blends, Fonter, objekter m.m. Vi lagde ogs noen objekter i 3D og mapped dette med dekor, tekst og illustrasjoner.

Mens studentene arbeidet med oppgavene viste jeg forskjellig typer tips og triks p projektortavla. Litt dumt p en mte for sprsmlene haglet allerede temmelig tett. Det hive opp kule ting p tavla frer selvflgelig til enda flere sprsml og problemstillinger.
Open Type funksjonen og Glyphs er spennende verkty. Det samme gjelder Appearacne, Symbols og Graphic Styles. Transform/copy og duplicate er ogs morsomt eksperimentere med. Spesielt sammen med Gradients.

Her er et eksempel p bruk av Transform og duplicate. Morsomt og kjempelett. Du trenger faktisk ikke vite noe som helst om Illustrator i forkant for f til kule design p denne mten.
Tegn en strek eller en bue eller hva som helst, bruk kun stroke, og ta opp Tramsform each-vinduet. cmd/alt D. Endre parametrene og klikk OK. Deretter cmd D som du bare holder inne til du har et allright design. (Har begynt med den aller minste og forstrret 102%).
rotating1

Her er alt markert og valgt Object/Path/Outline Stroke og fylt med en gradient.

rotating2

Dette kan du kaste bort utrolig mange timer p. Spesielt hvis du tar hele eller deler av det du har lagd og fortsetter p samme mte med Transform og duplicate.

Var nok litt for ivrig i starten av uka og glemte noe meeeget vesentlig. Jeg pleier alltid vise hvor stort arbeidsbordet er i Illustrator og hvor lite et A4-ark blir p dette. Og ikke minst hva som er forskjellen. Resultatet ble jo selvflgelig at det dukket opp et par gigantarbeider hvor du kunne skimte dokumentet som en liten prikk inne i illustrasjonen.
Fr ta mer om dette til mandag.

Og selvflgelig komme opp med oppgaver som heller ikke har vrt gitt tidligere.
Fremdeles like morsomt etter 18 r p Idefagskolen.
Wictor Leonard Faanes

Wictor Leonard Faanes

Fra: Horten

Fdt: 1949

Lrer p Idefagskolen siden frste dag i august 1990. Utdanna dekoratr og Grafisk designer.

Mer...

.


hits