.
.

Noen ord om Grafisk Design 2007 og 2008

GRAFISK DESIGN HISTORIE - Noen uttalelser om 2007 og 2008

"Neste års (2008) stiltrend kan du oppsummere med at Antoni Gaudi's arkitektur møtte Bauhaus og Art Deco." 
Denne uttalelsen av Pietari Posti, illustratør, Barcelona, står å lese i januarutgaven av Computer Arts 2008. 

Han sier mye annet også sammen med en del andre designere som uttaler seg om fremtiden.
En ting er sikkert, og det er at 2007 ikke vil gå inn i historien som et stort designår.
Michael Wolff sier bl. a.:
"Den mest iøyenfallende er en fastlåst og kjedelig stil hvor stadig flere arbeider likner på hverandre.
Det har vært et uår for originale ideer og et overskudd på flinkhet.  Grafisk design har blitt et dovent rituale hvor til og med websider blir mer og mer like hverandre. Kreativitet trekker seg tilbake inn i en verden med merkevarebygging, overraskende uvitenhet, intellektuel latskap, lettvinthet og utålmodighet, stort press og forfengelighet, i en selvgod og kjedelig tilværelse." 
Og han fortsetter-
" I en verden hvor prosess og profitt står høyere i kurs enn autentisk kvalitet som resulterer i en uinspirerende og grunn tilstand."

Alle er riktignok ikke så negative som Michael Wolff, men de er alle enige om at vi trenger sårt til noen endringer. 

Benjamin Cox, Central Illustration Agency i London sier -
"Jeg er overrasket over hvordan visuelle stiler som ser skikkelig slitne ut klarer å holde fast. Vectoriserte grafiske mønstre og blomstermotiver i myke feministiske paletter bør ta noen skritt videre. 
De er for det meste dekorasjoner uten substans."
"Jeg opplever en gjenoppblomstring av populæriteten av de håndlagde kunstverkene - maling, trykk og den håndtegnede strek, komme tilbake nærmest som en hevn."
Dette til tross for at slike tradisjonelle media kan kopieres i en digital verden.
Dette skyldes nok mye at folk flest ikke lenger blir dødsimponert over overdådig datagrafikk.

Ian Anderson, Designers Republic, Sheffield sier -
"Det blir mindre kurvede og hvirvlende dekorstuff og mer gla-punk attitude.  Det blir nødvendig å tenke mer før en gjør noe - og smartere måter å gjøre det på -  som nok er dårlig nytt for alle de "Candy-surfing" designerne der ute. 
Hva han nå måtte mene med det.

Folk flest blir ikke lenger særlig imponert over datagenerte greier, som de veit de kan klare å lage i Photoshop eller Illustrator eller hva det måtte være på egen hånd. Også naboen din har programmene som skal til i dag for å kunne gjøre noe spektaktulært. De vet følgelig også at dette er en øvelse de selv kan klare å gjøre - hvis de holder på lenge nok.

Tiden er tydeligvis kommet for å gjøre ting mer menneskelig. Det å kunne gjenkjenne en mennesketegnet blyantstrek, for eksempel. 

Xavier Oon, CRITICA
Publikum vil ha følbare produkter som CD-covere og tidsskrifter som de kan holde i hendene sine. Folk samler på flotte LP-covere og postere, men aldri splashy websider."

Samler du på websider - for evig og alltid?
I tilfelle - hvordan?

Kommentarer:

Postet av: Martin @ 16.01.2008 - 13:58
Hei Wictor!
Howdy how!! Dette var en flott tekst! Jeg lurte på om du kunne poste denne i designforumet? Jeg er enig med det som står der, og ser selv en utvikling som kan virke heller skremmende på det vi kan kalle den "tidkrevende kreativiteten". for hva er kreativitet uten tid? Har du noen gang tenkt på at kreativitet nesten kunne vært krev-a-tid-itet ?... ehm nei glem det.. Heheh! Blir uansett glad hvis jeg ser noen innleg fra deg på forumet mitt! Stå på wictor! And rock the world!
Postet av: Martin @ 16.01.2008 - 13:58
http://www.norskdesignforum.no

Skriv en ny kommentar:


Husk meg?

Wictor Leonard Faanes

Wictor Leonard Faanes

Fra: Horten

Født: 1949

Lærer på Idefagskolen siden første dag i august 1990. Utdanna dekoratør og Grafisk designer.

Mer...

.


hits