.
.

Noen ord om Grafisk Design 2007 og 2008

GRAFISK DESIGN HISTORIE - Noen uttalelser om 2007 og 2008

"Neste rs (2008) stiltrend kan du oppsummere med at Antoni Gaudi's arkitektur mtte Bauhaus og Art Deco."
Denne uttalelsen av Pietari Posti, illustratr, Barcelona, str lese i januarutgaven av Computer Arts 2008.

Han sier mye annet ogs sammen med en del andre designere som uttaler seg om fremtiden.
En ting er sikkert, og det er at 2007 ikke vil g inn i historien som et stort designr.
Michael Wolff sier bl. a.:
"Den mest iyenfallende er en fastlst og kjedelig stil hvor stadig flere arbeider likner p hverandre.
Det har vrt et ur for originale ideer og et overskudd p flinkhet. Grafisk design har blitt et dovent rituale hvor til og med websider blir mer og mer like hverandre. Kreativitet trekker seg tilbake inn i en verden med merkevarebygging, overraskende uvitenhet, intellektuel latskap, lettvinthet og utlmodighet, stort press og forfengelighet, i en selvgod og kjedelig tilvrelse."
Og han fortsetter-
" I en verden hvor prosess og profitt str hyere i kurs enn autentisk kvalitet som resulterer i en uinspirerende og grunn tilstand."

Alle er riktignok ikke s negative som Michael Wolff, men de er alle enige om at vi trenger srt til noen endringer.

Benjamin Cox, Central Illustration Agency i London sier -
"Jeg er overrasket over hvordan visuelle stiler som ser skikkelig slitne ut klarer holde fast. Vectoriserte grafiske mnstre og blomstermotiver i myke feministiske paletter br ta noen skritt videre.
De er for det meste dekorasjoner uten substans."
"Jeg opplever en gjenoppblomstring av populriteten av de hndlagde kunstverkene - maling, trykk og den hndtegnede strek, komme tilbake nrmest som en hevn."
Dette til tross for at slike tradisjonelle media kan kopieres i en digital verden.
Dette skyldes nok mye at folk flest ikke lenger blir ddsimponert over overddig datagrafikk.

Ian Anderson, Designers Republic, Sheffield sier -
"Det blir mindre kurvede og hvirvlende dekorstuff og mer gla-punk attitude. Det blir ndvendig tenke mer fr en gjr noe - og smartere mter gjre det p - som nok er drlig nytt for alle de "Candy-surfing" designerne der ute.
Hva han n mtte mene med det.

Folk flest blir ikke lenger srlig imponert over datagenerte greier, som de veit de kan klare lage i Photoshop eller Illustrator eller hva det mtte vre p egen hnd. Ogs naboen din har programmene som skal til i dag for kunne gjre noe spektaktulrt. De vet flgelig ogs at dette er en velse de selv kan klare gjre - hvis de holder p lenge nok.

Tiden er tydeligvis kommet for gjre ting mer menneskelig. Det kunne gjenkjenne en mennesketegnet blyantstrek, for eksempel.

Xavier Oon, CRITICA
Publikum vil ha flbare produkter som CD-covere og tidsskrifter som de kan holde i hendene sine. Folk samler p flotte LP-covere og postere, men aldri splashy websider."

Samler du p websider - for evig og alltid?
I tilfelle - hvordan?

Kommentarer:

Postet av: Martin @ 16.01.2008 - 13:58
Hei Wictor!
Howdy how!! Dette var en flott tekst! Jeg lurte p om du kunne poste denne i designforumet? Jeg er enig med det som str der, og ser selv en utvikling som kan virke heller skremmende p det vi kan kalle den "tidkrevende kreativiteten". for hva er kreativitet uten tid? Har du noen gang tenkt p at kreativitet nesten kunne vrt krev-a-tid-itet ?... ehm nei glem det.. Heheh! Blir uansett glad hvis jeg ser noen innleg fra deg p forumet mitt! St p wictor! And rock the world!
Postet av: Martin @ 16.01.2008 - 13:58
http://www.norskdesignforum.no

Skriv en ny kommentar:


Husk meg?

Wictor Leonard Faanes

Wictor Leonard Faanes

Fra: Horten

Fdt: 1949

Lrer p Idefagskolen siden frste dag i august 1990. Utdanna dekoratr og Grafisk designer.

Mer...

.


hits