.
.

Inspirasjon og referanser

Etter en innholdsrik hst p Idefagskolen med mengder av av teknikk og data, satt jeg i romjula og tenkte p hvordan det siste semesteret p skolen skulle angripes. Dvs. hva skal vi legge vekt p og hva er vikitig for studentene f med seg. Gr riktignok og tenker p dette konstant slik at det hadde hopet seg opp ganske s mange muligheter. Har riktignok en fag- og timeplan flge, men det er mange mter gjennomfre den p.
Det blei litt mye og mtte finne rd.

Spurte snnen min om hva det var han mente var viktigst i lpet av de rene han utdannet seg som grafisk designer. (6 r)

Svaret kom yeblikkelig:

"Inspirasjon og inspirasjon og referanser og referanser." Og han fortsatte-

"Det betyr kunne historien om hvem og hva som hrer til hvor og nr. Og ikke minst, det kunne sette navn p ting og beskrive hva det er du ser, trekke paraleller og kunne fortelle noe vettugt om det."

Og-

"Den historien du skal lre deg er den du blir inspirert av".

Javel. Hm.

Heavy.

Det var jo ganske mye p en gang, men selvflgelig, han har jo rett.

Hadde akkurat lest om en ung norsk kunster ved navn Eivind Blaker. Han hadde et bilde p forsida av siste nummer av PlanB magasinet. Dette er ikke akkurat noe blad jeg leser regelmessig, men grep fatt i det p grunn av akkurat det bildet p forsida. Tenkte yeblikkelig p Roy Lichtenstein. I artikkelen inne i bladet str det ogs riktig nok lese at, joda R.L. er blant inspirasjonskildene til E.B.

Har ogs spilt noe Guitar Hero sammen med junior og kona i jula. Her ble Mouse and Kelly nevnt til stadighet. Vi er jo opptatt av design og det dukker jo opp en del plakatvarianter i det spillet. M&K var blant mine Poster Heroes p seksti og sytti-tallet, blant andre.

Rart med dette arkivet vi vandrer rundt med i huene vre.

Og slik er det stadig vekk nr det gjelder grafisk design og formgivning.

I hvertfall for meg.

Hvis jeg ser noe interessant begynner jeg ganske fort sammenligne med hva jeg veit fra fr.

Hva er det? Hvem er det? Hvor kommer det fra? Nr er det lagd? osv. Hvis det da ikke er noe helt nytt.

Det er det jo sjelden for de fleste stjeler noe her og noe der.

Slik er det vel med de fleste av oss. Prver koble med noe vi veit og kan noe om.

Men mengden av kunnskap er hyst varierende. Det kommer selvflgelig ut i fra den enkeltes interesse og hva det er som inspirerer oss.

Det sette seg ned pugge Historien om Grafisk Design blir for omfattende, men ogs meningslst. Det finnes opptil flere bker om emnet og selvflgelig en mengde skriverier p nettet. En annen ting er at det ikke finnes noen konsensus p historien til eller om Grafisk Design. Dvs. at forstsegpere har ikke blitt enige om hvordan den er eller skal skrives eller fortelles.

Jeg har jo noen referanser og bker om emnet, faktisk ganske mange, men nr jeg leser en bok som heter "Historien om Grafisk Design" hvor de fleste av mine helter er utelatt f.eks Milton Glaser, da er ikke den historien noe for meg.

En annen ting er jo det faktum at Grafisk Design er en kombinasjon av mange disipliner.

Alle med sin egen historie.

Historien om Typografi, Emballasje, Reklame, Kunst, Ismene osv.

Ved kaste et blikk i bokhylla finner jeg en mengde bker som favner over et vidt spekter av disipliner og fagomrder.

Meningen er jo f inspirasjon s hva er da vitsen med kunne kjenne til andre designere, deres stil og formsprk? Og rstall?

Svaret er ...referanser.

Hvordan skal du i det hele tatt kunne f en ide hvis du ikke har referanser?

Referansene vre er enten det vi husker eller har registrert p en annen mte.

(Skisseboka, bookmarks, oppslagsverk vi kan noe om og vet hvor vi finner osv.)

Du kan ikke f en ide hvis du er helt blank og ikke veit noenting.

Vi m bruke fantasien vr og den bestr av bilder og minner.

Jo mer bilder og minner, jo fler koblinger og ideer.

Jeg lrte en gang at fantasien er en sterkere kraft i oss en viljen.

Du kan ikke ville noe uten ha forestillingerr om hva det vil innebre gjre det.

Det ble bl. a. vist med eksemplet om det g p planken.

Forestill deg at du har en planke liggende p gulvet og blir spurt om du tror du kan klare g p den.

Ja, selvflgelig. Det burde g greit.

Hvis vi tar den samme planken og legger den mellom to hustak, 10 meter over bakken, tror du da det samme?

Vel, Nei.

Du tror du vil falle ned og trua p plankevandringen blir heller drlig.

Hva kommer det av?

Du har jo ikke gjort det tidligere.

Du har kanskje gtt p gulvplanken, men ikke den andre.

Hva fr deg da til tro at du vil falle ned?

Jo, fantasien.

Og det er fantasien som fr deg til ville noe, eller til ikke ville.

Eller trre.

Som for eksempel det holde p med design.

Vi danner oss bilder og forestillinger ut i fra det vi har i form av minner.

De, kan ofte bli feil, men ogs meget riktige, nr vi tenker kreativt.

Jeg ble ogs fortalt, i denne sammenheng, at...

Underbevisstheten kan ikke skille mellom opplevde, tenke eller drmte tanker og minner.

Og det kan jo vre temmelig skummelt.

Kan underbevisstheten virkelig herje vilt med alt jeg tenker?

Ja, den kan visst det.

Jeg forestiller meg ting jeg ikke har opplevd, men har en realistisk forestilling om at de er reelle.

Hva har s dette med Grafisk Design gjre?

Svaret m bli .... Referanser.

Jo fler referanser, jo verre eller bedre blir det.

Dette br vi helst ha p stell og tanken om en oversikt er derfor relevant.

Hva veit jeg, hva tenker jeg, og hva kan jeg gjre ut av det i akkurat denne sammenhengen?

Skreiv for en tid siden om det f ideer i en lrebok for videregende skole.

den heter Mediedesign, utgitt p GAN forlag.

N sltt sammen med Aschehoug forlag.

Et kapittel gr s her:

Hvor kommer ideene fra?

Ideer oppstr nr som helst og hvor som helst, bde nr vi aktivt sker dem, eller nr vi aller minst tenker p dem.

Ideer er resultatet av mange faktorer.

Noen av disse kan vre:

- din egen fantasi (der har vi det igjen, som nummer en), kreativitet og selvtillit.

- din faglige erfaring

- ting du har sett og hrt (referanser)

-Alle har et uendelig antall bilder og inntrykk lagret i underbevisstheten. (Oops).

Disse pvirker deg og danner grunnlag for ideer.

- en oppgaveorientering fra en oppdragasgiver (eller fra en lrer)

- arbeidsmiljet du befinner deg i.

- synspunkterr og kommentarer fra kolleger.

Du m pne for ideene, slippe dem til, lytte til dem, gi dem samme stemme, skrive dem ned eller tegne dem, gi dem mulighet, plass og tid til utfolde og utvikle seg.

Ut i fra det jeg veit, er det et fakum at jeg ikke er i stand til bre p alt i hue.

Jeg m arkivere det et eller annet sted.

Bker er en god ressurs. Bla i dem og memorerer hva som er hvor.

Da er det nok for meg vite om boka og hvor jeg har den.

Jeg kan ta boka til Mouse & Kelly og se det om igjen.

Jeg kan ta boka til Antonio og se p akkurat den streken jeg veit finnes der.

Fordi det er kanskje det jeg er ute etter i forbindelse med det prosjektet jeg jobber med akkurat n.

Jeg kan f. eks ha arkivert noe om detta temaet under noen av mine bookmarks p internett.

Eller jeg kan erindre at jeg har tegnet ned noe lignende som det jeg tenker n i en skissebok fra...hmmmm... 1984. osv. osv. osv.

Referanser og referanser og referanser.

Skreiv forresten ganske mye den gangen om det f ideer.

Artig se at det fremdeles str p trykk.

Bkene str i bokhylla i klasserommet.

Opptil flere av dem.

Her kan du lese om det komme i kreativt humr og hvordan du kan bygge opp en scrapbook.

Jeg snakker ikke her om den scrapbooken du kan kjpe deler til i hobbybutikken,

men en med blanke ark, inneholdende ideer og tanker fra ditt eget hue.

Vel, tror jeg skal skrive litt historie allikevel.

Slik at vi kan f litt kjtt p beinet.

Eller?...

Kanskje dette burde bli en oppgave p nyret.

F en oversikt over vre inspirasjonskilder.

Med kommentarer og eksempler.

Historien du skal kunne er den du blir inspirert av.

Du kan gjerne lne, men da m du i det minste tro at du gjre det bedre.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:


Husk meg?

Wictor Leonard Faanes

Wictor Leonard Faanes

Fra: Horten

Fdt: 1949

Lrer p Idefagskolen siden frste dag i august 1990. Utdanna dekoratr og Grafisk designer.

Mer...

.


hits