.
.

Nei, hva.... gruppearbeid?!

Visualisering av ideer og mellommenneskelige prosesserog synergieffekter i gruppearbeid.

I morgen er det i gang med rets juleprosjekt. Allerede. Vi skal arbeide i grupper og tenkte det kunne vre greit med noen gode rd.

Motivene for delta i en gruppe kan vre hyst forskjellig og varierende. For at gruppa skal kunne fungere optimalt m deltakerne kunne samle seg om noe som er felles uansett overordnede og ml og hensikter. Det optimale burde vrt en felles visjon. Slik vi ser mange bedrifter har. Slike visjoner tar det imidlertid lang tid komme frem til og de fleste klarer det heller ikke uten profesjonell hjelp.
Vi vet ogs det at visjoner springer ut av drmmer. Det f medlemmene i gruppa til drmme det samme er meget vanskelig. Vi veit jo alle hvor vanskelig det er bestemme seg for hva en skal drmme. Det nytter ikke.

Det derfor enklere og mer sannsynlig at gruppa kan tenke ut og samles om en felles ide.
For gjre ide-arbeidet mer effektivt og frodigere finnes det forskjellige arbeidsmetoder og teknikker for komme frem til den optimale ideen. Den mest kjente er "Brainstorming". Her i landet ogs kalt for idedugnad. For f et bedre grep om arbeidet, og forstelse for prosessen i en slik dugnad, kan det vre en fordel fremstille dette billedlig. Vi begynner med det enkle.

Her ser du en grafisk fremstilling av en student:

sorteprikker1




Som du ser er dette en statisk, intetsigende mrk masse hvor ingenting skjer. Det er i tillegg meget vanskelig drive gruppearbeid med seg selv.
En sort firkant som symbol er jo riktignok kraftige saker, men det er ikke symboler det dreier seg om n. Det er ideer. Vi vet vi vil komme frem til noe, men vi vet ikke hva. Det vet forsvidt heller ingen andre i utgangspunktet, for det er kjemien i gruppa som gjr at den enkelte kan komme med stadig nye og til sine tider hyst overraskende ideer.
For finne ut av det er s m det settes i gang en prosess som gjr at innholdet kommer til syne eller materialiseres til noe som kan tolkes av andre. Det trenger ndvendigvis ikke vre ord, men ogs fakter og lyder eller noe annet. Det beste er om det er en ide eller et fragment av en ide for det er jo det vi er ute etter.

Hva skjer hvis vi tilfrer en student til, som her:


sorteprikker2




Et grtt felt kommer til syne mellom de to sorte flatene. Det er blir en slags kontakt som skapes mellom de to nr det kommer nr nok inntil hverandre. Det skapes et energifelt som som setter den enkelte i stand til tenke noe som hver enkelt ikke fikser tenke aleine, eller ikke visste at han eller hun tenkte p i det hele tatt. Det er imidlertid fremdeles ganske labert s hvis vi tilfrer dobbelt s mange studenter, her hele 4, s ser vi at det begynner skje noe.



sorteprikker2a







Det blir et klart felt i krysningspunktet mellom de fire. Det er dette lyse feltet som er interes-sant. Grunnen til at det blir klart er at her oppstr det et slags vakuum. Et energifelt som tiltrekker seg alles oppmerksomhet. P den mten s blir tanker og ideer sugd opp i tomrommet.
For f satt igang den virkelige gode prosessen tilfrer vi ytterligere noen studenter i gruppa. Det er n vi tydelig kan se at det har kommet i gang en prosess.

sorteprikker2b







Vi ser klart og tydelig at her er det er noe p gang. Ting kommer og gr i tomme intet. Det skyldes at energien som generes fra hver tanke den enkelte student tenker blir til en ny tanke eller ide i det yeblikk dette slippes ut i de forskjellige feltene. Ideene kan vi se i form av dotter som popper opp stadig hyppigere i mellom aktrene. Det vi ser er nyklekte ideer. Det som er ganske spesielt i denne prosessen er det faktum at nr en av deltakerne fr en ide, da fr yeblikkelig en eller flere andre nye ideer sprunget ut av den frste. Det til tross for at ingen ndvendigvis skjnte den frste.

Det kan imidlertid vre vanskelig finne hvilken som er den beste, eller den gode ideen. Aller minst bli enige om hvilken det er. I tillegg s skjnner den enkelte etterhvert at ingen har skjnt ideen. Da kommer det forklaringer i tillegg til ideen.
Problemet som kan da oppst, er er at det glipper.
Det som skje her er at noen, eller kanskje til og med alle medlemmene i gruppa, plutselig forandrer seg og begynner oppfre seg annerledes. De kan vise seg fra en helt annen side. De kommer opp med noe helt annet, noe helt nytt. Det kan til og med virke som om det er noen ekstra personer med i gruppa. og prossessen kan ta helt av. Her kan det vre enorme muligheter for finne den optimale ideen, men tingene kan ogs komme helt ut av kontroll.

Her ser du ideer med forklaringer og kommentarer:





sorteprikker3a





Det er viktig holde hodet kaldt og srge for f samlet ideene og og ikke minst holde p gruppa. Det er som regel p dette stadiet at det kan bli for sterkt for noen og at de rett og slett ikke orker mer, og gr.

I denne situasjonen er det kanskje best begynne p nytt eller samle noe av det en har kreert s langt i prosessen og jobbe videre med det. Det en absolutt ikke br gjre er ske rd og veiledning hos profesjonelle eller slippe prosessen ut i omgivelsene.
F. eks. begynne sprre andre om hva de syntes om det her eller kanskje det der osv.
Det er kjempedumt for da vil flgende skje.


sorteprikker3

Her ser du et eksempel p en prosess som har kommet ut i omgivelsene.

Det popper opp ideer, forslag og kommentarer i hytt og pine. Aktiviteten er hy og det diskuteres og prates med stort engasjement. Da kan det bli mye ta tak i. Dette skjer ofte i nringslivet og i strre organisasjoner hvis man spr andre om hva de mener. Det er da en srdeles krevende oppgavende gripe fatt i noe vettugt . Ideer og forslag kommer og gr i et stupende kjr. Hvis man p dette stadiet holder p for lenge er det stor fare for at en kan bli syk i hodet.

Det er best slutte mens ideen er god. Det som er litt nedtur er at det som regel viser seg vre den frste. Grunnen til det er at i begynnelsen av en idedugnad er medlemmene i gruppa litt usikre p de andre, men etterhvert s er de ikke helt sikre p det lenger.
Uansett er det greiere jobbe med en ide i stedet for f alle til skjnne en visjon de fikk ett eller annet sted i prosessen.


Lykke til!


Kommentarer:

Postet av: Bjarne Blogg @ 13.12.2007 - 11:19
det ser helt supert ut !!
Postet av: Wictor @ 13.12.2007 - 13:10
Nei, hva..... s fint. Takk for det.
Postet av: Henke Dynamite @ 13.12.2007 - 21:26
fint at ogs lrere engasjerer seg i julekalenderen av Mikael. Siden Mikael n har ftt seg PR-assistent s kan kjeden av informasjon bli litt feilaktig, Thomas er den forrige lreren p lyd og jeg gr ut i fra at han har hund, vist ikke s er jeg ganske sikker p at Mikael skulle i parken i dag leke med et eller annet dyr... fortsettelse flger i morgen, da skal det bli oppklaring i bla dette

og tuft bilde forresten, men hjernen min takler ikke mer enn 5 minutter intensiv stirring fr jeg m legge meg, fordi jeg har ftt sterk hodepine

natta

Skriv en ny kommentar:


Husk meg?

Wictor Leonard Faanes

Wictor Leonard Faanes

Fra: Horten

Fdt: 1949

Lrer p Idefagskolen siden frste dag i august 1990. Utdanna dekoratr og Grafisk designer.

Mer...

.


hits